Podcast
Podcasten PÆDAGOGISKE EKSPERIMENTER giver et indblik i erfaringer og læring, der er opstået i forbindelse med en række forsøg lavet i det science-pædagogiske forskningsprojekt NAVADA.
I de første programmer fokuserer podcasten på ét konkret eksperiment og interviewer pædagoger og forskere for at uddrage læringer, erfaringer og erkendelser, som alle, der beskæftiger sig med børn, kan bruge i det daglige for at understøtte børnenes naturligfaglige nysgerrighed på, hvordan verden hænger sammen.
Produceret af Podads for Københavns Professionshøjskole.
Afsnit
-
"Børnene bestemmer"
Hvad sker der, hvis de voksne følger børnenes nysgerrighed og lader dem vælge, hvad der er spændende at undersøge, når institutionen er på udflugt i naturen?
Det pædagogiske personale fra den integrerede institution Natur og Skovbørnehuset i Rønne har lavet et eksperiment, hvor de voksne lader børnene vælge hvad, hvordan og hvorfor noget skal undersøges på en række udflugter i naturen.
Pædagogernes rolle har været at følge børnenes naturlige nysgerrighed og bruge det som udgangspunkt til at skabe naturvidenskabelig viden.
Det er der kommet en række konkrete erkendelser og læringer ud af, som pædagoger og forskere bag projektet deler ud af i dette afsnit.
Medvirkende: Charlotte Kjær, Hanne Fisher Bech og Katrine Dahl Madsen
Vært og redaktør: Christian Frederiksen
-
Glæden ved matematik!
Vuggestuebørns glæde ved matematik og generelle forståelse for, hvordan verden hænger sammen, har stor indflydelse på, hvordan de klarer sig senere i folkeskolen og på videregående uddannelser.
Derfor har pædagoger og forskere tilknyttet det science-pædagogiske forskningsforsøg NAVADA eksperimenteret med, hvordan de kan understøtte og udvikle børnenes naturlige matematiske opmærksomhed.
Det er der kommet en række konkrete erkendelser og læring ud af, som pædagoger og forskere bag projektet deler ud af i dette afsnit.
Medvirkende: Rikke Bechmann, Michael Wahl Andersen og Anne Lund Christensen
Vært og redaktør: Christian Frederiksen
-
Slip voksenkontrollen
Når børn skaber deres egne erfaringer i naturen, er det med til at danne dem og klæde dem på til at tage stilling til den omverden, de er en del af. men erfarings-skabelse kræver tid, plads og langsommelighed, så hvordan skaber man den gode ramme, som understøtter børnenes naturlige nysgerrighed, uden at man blander sig for meget og fratager børnene initiativet?
Det har det pædagogiske personale fra den integrerede institution Søstjernen i Rønne, sammen med forskere fra Københavns Professionshøjskole, lavet en række forsøg for at undersøge.
Eksperimentet har skabt en række konkrete erkendelser og læringer, som pædagoger og forskere bag projektet deler i dette afsnit.
Medvirkende: Marta Thorsen, Charlotte Rasmussen, Michael Wahl Andersen, Nanna Jordt Jørgensen
Vært og redaktør: Christian Frederiksen
Produceret af Podads for Københavns Professionshøjskole