Gå til indhold
Søg

Deltagende institutioner

Her kan du læse om de 10 daginstitutioner, som deltager i NAVADA.

Klynge IBØ C

  • Mikkelborg

    Mikkelborg er en udflytterinstitution, som har udelivet som udgangspunkt for alle sine aktiviteter. Da institutionen er relativ lille, har størstedelen af det pædagogiske personale kunnet deltage i NAVADA, og det har skabt et fælles fagligt ståsted i arbejdet med at udvikle institutionens naturprofil. Pædagogerne i Mikkelborg har i særlig grad været optaget af de faglige perspektiver fra Vild pædagogik, og de har arbejdet med at give slip i styrede undervisningsaktiviteter og i stedet lade børn og voksne gå på opdagelse sammen og gribe de øjeblikke der opstår i mødet med naturen.

    Læs mere om Mikkelborg

  • Stockholmsgave

    I børnehaven Stockholmsgave er de gået videnskabeligt til naturen. Pædagogerne har ønsket at give alle børnene en oplevelse af at være forskere med hypoteser om naturen, som de kunne undersøge og finde svar på. I lege- og læringsmiljøerne har de arbejdet med fotosyntese og fulgt vandets vej gennem planter i bede i haven, og de har været på jagt efter det mikroskopiske bjørnedyr, man ikke kan se med det blotte øje. De har bygget et laboratorie, hvor de har undersøgt planter og dyr de har fundet i naturen med forstørrelsesglas, og laboratoriet er blevet placeret et sted i huset, hvor alle institutionens børn kan få adgang til det.

    Læs mere om Stockholmsgave

  • 100 Meter skoven

    100 Meter skoven er en udflytterbørnehave og vuggestue, som har haft fokus på natur og udeliv gennem mange år. I 100 Meter skoven er de især optaget af at arbejde med science som pædagogisk tilgang ved at understøtte børnenes nysgerrighed og give dem tid og rum til at gøre deres egne erkendelser. I vuggestuegruppen kan det fx være omkring måltidet, hvor de små børn får plads til at eksperimentere med madens konsistens. I børnehavegruppens ture i skoven har pædagogerne arbejdet med en fast base, hvor tilbagevendende besøg har skabt rum for fordybelse i naturens konstante forandringer. Pædagogerne har registreret børnenes oplevelser og overvejelser i en ”Børnelog” ved hvert besøg, og loggen er blevet genlæst sammen med børnene, så børnene har kunnet bygge videre på deres indsigter og erkendelser.

    Læs mere om 100 Meter skoven

  • Dronning Louise

    Når man skaber tid og rum til at følge børnenes interesser, så vokser deres demokratiforståelse. Det er en af erfaringerne fra deltagelsen i NAVADA hos pædagogerne i den integrerede institution Dronning Louise. Børnene bliver bedre til at vente på og hjælpe hinanden, når de får indflydelse på, hvad de vil undersøge og eksperimentere med. Pædagogerne i Dronning Louise har taget den sciencepædagogiske tilgang med at være nysgerrig sammen med børnene til sig og i løbet af projektperioden har de arbejdet med at tage udgangspunkt i de ting, der er aktuelle for børnene lige nu i stedet for at holde sig til planlagte aktiviteter.

    Læs mere om Dronning Louise

     

  • Nansensgade

    I Børnehuset Nansensgade har deltagelsen i NAVADA været med til at understøtte institutionens naturprofil og løfte læreplanstemaet om natur. I vuggestuen har pædagogerne indrettet et rum med konstruktionslegetøj som fx kuglebaner, klodser og magneter, som børnegruppen har besøgt to gange om ugen. Pædagogerne har arbejdet med at lade børnene selv finde på, hvordan de vil lege med materialerne i stedet for at anvise bestemte aktiviteter. Ideen var at skabe et rum for fordybelse i eksperimenter med mængder, bevægelse og tyngdekraft, som stimulerer børnenes matematiske opmærksomhed.

    Læs mere om Børnehuset Nansensgade

  • Lundsgade

    I Lundsgade har deltagelsen i NAVADA bidraget til at understøtte institutionens almenpædagogiske praksis. Processen med at designe lege- og læringsmiljøer har skærpet fokus på, hvad der gør sig gældende, når det ikke er svaret, der er det centrale. Men netop det undersøgende, eksperimenterende og hypotesedannende – også i det børneinitierede. Det er blevet tydeliggjort, at de faktorer der skal til for at lykkes med opgaven, er fordybelse, tid og evnen til at se og gribe verden fra barnets perspektiv. I løbet af projektperioden har pædagogerne bl.a. haft fokus på matematisk opmærksomhed i børnenes møde med geometriske former, tyngdekraft, antal og bevægelse. Børnene har udviklet ordforråd for deres egne sansninger og handlinger og pædagogerne har arbejdet med at gribe børnenes erfaringer, der hvor de opstod.

    Læse mere om Lundsgade

     

  • Den Grønne Kastanje

    I den integrerede institution Den Grønne Kastanje har pædagogerne arbejdet med de små børns tidlige matematiske opmærksomhed. Gennem forskellige eksperimenter med sorteringslege og forsøg med sekvenser og lokation har pædagogerne fået indsigt i hvordan de bedst understøtter børnenes matematiske opmærksomhed. Erfaringen har været at det gælder om at gribe opmærksomheden i de øjeblikke de opstår, i stedet for at tilrettelægge en bestemt form for læringsudbytte.

    Læs mere om Den Grønne Kastanje

    Hør podcast afsnittet om Den Grønne Kastanje “Glæden ved matematik”

Klynge Bornholm

  • Søstjernen

    I Søstjernen er det blevet børnene der bestemmer, hvor turene skal gå hen. Deltagelsen i NAVADA har gjort pædagogerne opmærksomme på, at børnenes nysgerrighed og fordybelse i naturfænomener blomstrer, når de får indflydelse på, hvor turene ud af huset skal gå hen og hvad de vil kigge nærmere på den pågældende dag. Tidligere lagde personalet månedsplaner med fastlagte mål for turene, men nu er tempoet blevet sænket og børnenes fordybelse i naturen prioriteres over voksendefinerede aktiviteter. Voksne og børn oplever en større frihed til at være i de situationer, der opstår i mødet med naturen, og det er en naturpædagogisk tilgang, der har bredt sig til hele institutionen.

    Læs mere om Søstjernen 

  • Natur- og Skovbørnehuset

    I Natur- og Skovbørnehuset har børnene oplevet at være aktive medskabere af viden om naturen. Pædagogerne har inddraget børnene i processen med at indsamle og undersøge dyr uden at give dem svar på forhånd. Med en ”bestemmelses-dug” med billeder af dyr, har børnene selv identificeret dyr ved at se på detaljer som fx antal ben og derefter indsamlet mere viden om dyrene fra bøger og bygget modeller i papmaché. At give børnene oplevelsen af at fordybe sig og skabe viden om den verden de lever i har krævet, at pædagogerne er trådt et skridt tilbage og har fulgt børnenes egne interesser og initiativer. Erfaringen i Natur og Skovbørnehuset har indtil sommeren 2024 været, at små ændringer af den pædagogiske praksis kan skabe stor forandring for børnenes oplevelse af at skabe viden og forbinde sig til naturen.

    Læs mere om Natur- og Skovbørnehuset

    Hør podcast om Natur- og Skovbørnehusets eksperimenter i afsnittet ”Børnene bestemmer”

  • Gudhjem Børnehus

    I Gudhjem Børnehus har pædagogerne i vuggestuegruppen eksperimenteret med at bruge legepladsen som uderum for naturoplevelser. De har fx indrettet mudderkøkken, hvor børnene har kokkereret med grankogler, sand og vand. Pædagogerne har lagt vægt på at skabe nærvær i børnenes oplevelser og give plads til at bruge lang tid på små begivenheder som fx at følge en snegl over en sten. Fokus har været på proces frem for at gennemføre bestemte aktiviteter.

    Læs mere om Gudhjem Børnehus