Gå til indhold
Søg

Fakta om NAVADA

Her kan du læse om forskningsprojektets formål og indholdsmæssige organisering.

Forskningsprojektet Naturfaglig almendannelse i dagtilbud (NAVADA) har til formål at styrke børns naturvidenskabelige almendannelse på 0-6 års området. Novo Nordisk Fonden har bevilliget 21,7 millioner til projektet, som strækker sig over en 5-årig periode fra 2023 – 2028 og etablerer et samlende videns- og forskningsmiljø på Institut for pædagoguddannelse ved Københavns Professionshøjskole.

Der deltager 10 dagtilbud i projektet fra henholdsvis København og Bornholm. Forskerne skal sammen med pædagogerne eksperimentere med at designe lege- og læringsmiljøer, som understøtter børnenes naturfaglige engagement. Forskningsmetoderne er deltagerinddragende og tager udgangspunkt i pædagogernes egne forudsætninger og perspektiver.

NAVADA-projektet indeholder også to ph.d. studier i science-pædagogik. Den ene studie undersøger hvilke kompetencer og fagligheder pædagoger sætter i spil, når de arbejder med sciencepædagogiske aktiviteter. Det andet studie undersøger den matematiske dimension i sciencepædagogikken og dens betydning for børns naturvidenskabelige almendannelse.

Et tredje delprojekt i NAVADA undersøger, hvordan man kan følge udviklingen af børns naturvidenskabelige almendannelse i sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Det kan enten være ved at måle bestemte effekter eller ved at udvælge eksisterende målemetoder, som pædagogerne kan bruge som støtteredskaber i deres praksis. Målemetoderne kan fx rette sig mod børnene, pædagogerne selv eller lege- og læringsmiljøerne.

Det samlede forskningsprojekt rummer også udvikling af et certificeringskoncept for daginstitutioner, så kommuner som ønsker dagtilbud med særlig fokus på natur og science kan blive certificeret hos Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse.