NAVADAs forskerteam
Her kan du læse om medlemmerne af forskerteamets forskellige roller og opgaver i projektet.
Mia Husted Cand.tech.soc. fra Roskilde Universitet og PhD i Sociologi, arbejdsmiljø og arbejdsliv
Cand.tech.soc. fra Roskilde Universitet og PhD i Sociologi, arbejdsmiljø og arbejdsliv
Mia Husted er faglig leder for NAVADA projektet. Mia har det overordnede ansvar for, at der er sammenhæng mellem NAVADAs forskellige forskningsindsatser og at projektet når i mål med de ønskede resultater.
I sin forskning er Mia optaget af, hvordan man kan skabe nye veje til bæredygtig udvikling i samarbejde med praksis – ledere og medarbejdere på det pædagogiske område, forældre og børn, lokalmiljø og lokalaktører. Vejen til forskning i grøn bæredygtighed er gået over et forskningsområde i social bæredygtighed med fokus på arbejdsmiljø, stressbekæmpelse og balance i arbejdslivet. I sin seneste forskning ligger Mias fokus i højere grad på, hvordan man i økologisk forstand kan bruge ressourcer og naturfaglig viden på en bæredygtig måde, men begge genstandsfelter handler om hvordan, vi lever og arbejder bæredygtigt.
Mia er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Nanna Jordt Jørgensen Cand.scient.anth. og ph.d. i uddannelse og bæredygtighed
Nanna indgår i forskerteamet som facilitator og observatør for NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Nanna har desuden særligt ansvar for at udvikle og tilrettelægge de kvalitative undersøgelsesmetoder, der knytter sig til forskningsprojektet.
I sin forskning har Nanna beskæftiget sig med bæredygtighed i dagtilbud og andre dele af uddannelsessystemet, men i den senere tid har hun især været optaget af natur og science i dagtilbud med særligt fokus på børns forskellige deltagelsesmuligheder og sociokulturelle baggrunde.
Nanna er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Tejs Møller Cand.mag i kroppsøving- idretts- og friluftslivsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge
Tejs indgår i forskerteamet, som faciliterer og observerer NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer.
Tejs er koordinator for Pædagoguddannelsens Profil i natur og bæredygtighed og har bidraget til at udvikle natur- og bærdygtighedspædagogiske undervisningsforløb i projektet Pædagogik for bæredygtighed. Tejs er særlig optaget af hvordan mødet med naturen kan bruges som omdrejningspunkt for bæredygtig omstilling, og har i den senere tid beskæftiget sig meget med ”Vild pædagogik” som tilgang til naturpædagogik og uddannelse generelt. Tejs bidrager til NAVADA med et særligt fokus på friluftsliv og bæredygtighed som sanselig tilgang til naturpædagogik.
Tejs er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Katrine Dahl Madsen Cand.scient.soc. og ph.d. i uddannelse og bæredygtighed
Katrine indgår i forskerteamet som facilitator og observatør for NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Katrine har desuden særligt ansvar for en spørgeskemaundersøgelse af de deltagende pædagogers forudsætninger, interesser og erfaringer med projektet.
Katrines forskning tager afsæt i det brede bæredygtighedsbegreb og grænsefladerne mellem de miljømæssige, sociale og økonomiske perspektiver i arbejdet med bæredygtig udvikling. Gennem de seneste år har hun særligt haft fokus på bæredygtighed på småbørnsområdet og udvikling af undervisningsforløb for pædagogstuderende om bæredygtighed.
Katrine er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Signe Eva Fabricius-Bjerre Cand.scient.biol, Cand. pæd., ph.d. i Sundhedsvidenskab og pædagog
Signes opgave i NAVADA er at undersøge, hvordan man kan følge udviklingen af børns naturvidenskabelige almendannelse i sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Det kan enten være ved at måle bestemte effekter eller ved at udvælge og tilpasse eksisterende målemetoder, som pædagogerne kan bruge som støtteredskaber i deres praksis. Målemetoderne kan fx rette sig mod børnene, pædagogerne selv eller lege- og læringsmiljøerne.
Signe har bevæget sig fra en naturvidenskabelig baggrund som biolog og ind i pædagogikken, hvor hun både har arbejdet som naturpædagog i dagtilbud og som forsker indenfor det pædagogiske område. Her beskæftiger hun sig særligt med forskningsprojekter, som kobler kvantitative metoder med undersøgelser af pædagogisk praksis, og dette faglige fokus bringer hun med i arbejdet med målemetoder i NAVADA-projektet.
Signe er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Karen Bollingbjerg Cand.scient.geol. og ph.d.-studerende lektor ved Forskningscenter for Naturvidenskabelig uddannelse og formidling (FNUG) ved Institut for Matematik og Datalogi på SDU
Karen bidrager med det ene af NAVADAs to ph.d.-projekter. Karens ph.d.-projekt er et kvalitativt studie, som sætter fokus på pædagogers sciencekompetencer. Gennem etnografisk feltarbejde i NAVADA-institutionerne undersøger Karen, hvilke kompetencer og fagligheder pædagogerne benytter, når de udvikler sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer i dagtilbud.
Karen er lektor i naturfag og har undervist i natur, udeliv, science og bæredygtighed på Pædagoguddannelsen gennem 25 år. Hun underviser også pædagoger i sciencepædagogik, holder oplæg og workshops og har deltaget i forsknings- og udviklingsprojekter indenfor naturfagspædagogik, praksistilknytning og udvikling af undervisningsforløb med fokus på naturvidenskab, science og bæredygtighed. I 2021 modtog hun Novo Nordisk Fondens pris for Naturfagsundervisere på Pædagoguddannelsen.
Karen er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Michael Wahl Andersen Cand.pæd.psyk.
Michael indgår i forskerteamet som facilitator og observatør for NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Michael har desuden særligt ansvar for udvikling af en diplomuddannelse i sciencepædagogik, som giver daginstitutioner adgang til at blive science-certificeret.
Michael er oprindelig uddannet skolepsykolog med særlig fokus på neuropædagogik og specialundervisning i matematik for børn med generelle udviklingsforstyrrelser. Han er i dag ansat i KP´s Videreuddannelse, hvor han underviser praktikere i sciencepædagogik med specielt fokus på matematisk opmærksomhed, og det er denne specialkompetence han bringer med ind i NAVADA-projektet.
Michael er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Birgitte Virenfeldt Damgaard Cand.scient.biol.
Birgitte indgår i forskerteamet som facilitator og observator for NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer.
Birgitte underviser på Pædagoguddannelsens Profil i natur og bæredygtighed og har bidraget til at udvikle naturpædagogiske undervisningsforløb i projektet Pædagogik for bæredygtighed. Med et forskningsmæssigt fokus på science didaktik og science pædagogik i andre projekter som fx følgeforskning for Københavns Kommune, har Birgitte et særligt øje for science pædagogikken i NAVADA.
Birgitte er en del af forskerteamet fra 1.9.2023
Anja Larsen Vilsholm Cand.scient. i Biologi, BA i Naturgeografi og naturvejleder
Anja indgår i forskerteamet som facilitator og observatør i NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer.
Anja har bevæget sig fra kvantitativ forskning i klimaforandringer og luftforurening til også at arbejde med mere kvalitativ forskning indenfor det pædagogiske område. Anja underviser i det valgfrie kompetenceområde Natur og udeliv på Pædagoguddannelsen Bornholm og bidrager til NAVADA med et særligt kendskab til praksis på Bornholm i kraft af sin rolle som praktikansvarlig underviser og naturvejleder. Anja interesserer sig for Langsom Pædagogik (Slow pedagogies) som et svar på vores tids forhastede hverdag og som forudsætning for at natur(faglig)dannelse og vild pædagogik, og børns trivsel og udvikling generelt, kan få mulighed for at finde sted i børns hverdag i daginstitutioner.
Anja er en del af forskerteamet fra 1.1.2024
Nina Madsen Sjö Cand.psych., ph.d., specialist og supervisor i børnepsykologi og børneneuropsykologi
Ninas opgave i NAVADA er at undersøge, hvordan man kan følge udviklingen af børns naturvidenskabelige almendannelse i sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Det kan enten være ved at bruge validerede metoder til at registrere forandringer fra før til efter indsatsen. Det kan også være, at målemetoder, som pædagogerne kan bruge aktivt som støtteredskaber i deres praksis til at få indsigt i indsatsens betydning for deres arbejde. Målemetoderne kan fx rette sig mod børnene, pædagogerne selv eller lege- og læringsmiljøerne.
Nina interesserer sig for, hvordan man kan bruge målinger på en meningsfuld måde i dagtilbud, så børn og pædagoger får feedback på deres styrker og udviklingsområder. Nina har arbejdet med målemetoder i mere end 20 år og har skrevet ph.d. om måling af trivsel og læring i danske dagtilbud.
Nina er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Søren Krogh Hansen Cand.pæd.pæd., lektor og ph.d.-studerende ved Forskningscenter for Naturvidenskabelig uddannelse og formidling (FNUG) ved Institut for Matematik og Datalogi på SDU
Søren bidrager med det ene af NAVADAs to ph.d.-projekter. Sørens ph.d.-projekt er et etnografisk feltarbejde med fokus på matematisk rumlig praksis i dagtilbuddets lege- og læringsmiljø. Gennem feltvandringer og former for interviews undersøger Søren, hvordan matematisk opmærksomhed praktiseres i hverdagslivet med fokus på børns erfaringsdannelse. Matematisk opmærksomhed har været en del af læreplansteamet Natur, udeliv og science siden 2018, men der har ikke gjort meget forskning i emnet i Danmark, hvilket gør projektet til lidt af et pionérprojekt.
Søren har siden 2014 været lektor i pædagogik ved KPs pædagoguddannelse med hovedfokus på emner indenfor natur, udeliv, bæredygtighed, science, matematisk opmærksomhed. Inden da har Søren arbejdet indenfor alle specialiseringer som natur- og friluftspædagog med baggrund i uddannelse fra Ballerup Seminarets natur- og friluftslinje i 2001. Søren tog efterfølgende kandidatuddannelse i pædagogik i 2013 med speciale i stedbaseret læring i danske udeskoler.
I 2022 modtog Søren Novo Nordisk Fondens pris for Naturfagsundervisere på Pædagoguddannelsen.
Søren er en del af forskerteamet fra 1.1.2023
Thorleif Frøkjær Cand.psych. og lektor
Cand.psych.
Thorleif indgår i forskerteamet som facilitator og observatør i NAVADA-institutionernes udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer. Thorleif har desuden særligt ansvar for udvikling af en diplomuddannelse i sciencepædagogik, som giver daginstitutioner adgang til at blive science-certificeret.
Thorleif bidrager til NAVADA med et særligt fokus på pædagogisk psykologi og lege- og læringsmuligheder for børn i udsatte positioner. Han er ansat i KP´s Videreuddannelse og tilknyttet Institut for pædagoguddannelse. I de senere år har Thorleif især været optaget af udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer, dels i videreuddannelsesregi og dels som kompetenceudvikling i tæt samarbejde med pædagoger i en række daginstitutioner. Han var formand for gruppen, udarbejdede læreplanstemaet ”natur, udeliv og science” og repræsenterede dagtilbudsfeltet i gruppen, der udarbejdede den ”Nationale Naturvidensskabsstrategi”. Desuden har han sammen med Stig Broström skrevet en række bøger og artikler om ”science, bæredygtighed og matematisk opmærksomhed”.
Pernille Dehn Forskningskonsulent, cand.mag. i pædagogik
Pernille er koordinator på NAVADA og understøtter forskerne ift. planlægning, feltarbejde, økonomi mv.
Pernille kommer fra en stilling som forskningsadministrator på AUH/AU og har desuden forskningserfaring indenfor voksenpædagogik, professionsdannelse og -identitet.
Pernille er en del af forskerteamet fra 1.12.2023